Monday, February 1, 2010

Persediaan Ke Ujibakat Nyanyian

Kadang-kadang menghairankan bagaimana orang yang diberi peluang untuk menyanyi dalam satu pertandingan nyanyian dan mereka tidak membuat persediaan dengan betul. Jika anda benar-benar serius tentang nyanyian tatkala itu ia sangat mustahak untuk anda mendidik diri anda dan bersiap sedia untuk pertandingan untuk mendapatkan yang terbaik dari kebolehan anda. Tidak kisah betapa hebatnya suara anda, ini adalah satu-satunya perkara yang akan diteliti oleh juri.

Sebagai contoh, cara anda muncul adalah sama penting dengan bagaimana bagus nyanyian dan persembahkan anda. Jika anda langkah di atas pentas lihat seperti troll (makhluk seperti orang kerdil atau raksasa) atau persembahan anda tidak kemas, ketika itu pengadil tentu sekali tidak akan menumpukan kepada nyanyian anda lagi.

Apa yang anda pakai, ucapkan, dan bagaimana anda menangani kebimbangan anda semua perkara tersebut menjadikan persembahan baik atau teruk. Saya sendiri telah melakukan beberapa persembahan dan terdapat sedikit petua tertentu yang saya rasa agak mustahak untuk memberikan persembahan yang hebat

Di antara yang paling mustahak, termasuk yang berikut:
Apabila semakin bersedia untuk pertandingan nyanyian, anda harus sedar yang anda akan memegang mikrofon. Ia adalah cara untuk membiasakan diri anda dengan bagaimana rasanya memegang mikrofon; dan latihan boleh dilakukan semata-mata dengan memegang berus rambut anda. Kemudian apabila anda berada di pertandingan, sekiranya anda mempunyai peluang ia adalah satu idea yang bagus untuk memeriksa stail mikrofon yang akan anda gunakan. Adakah ia tanpa wayar atau anda akan perlu ingat untuk berhati-hati terhadap tali. Akan anda dapat kakinya[mic stand] dan jika begitu, adakah anda bercadang menggunakannya atau tidak? Jika anda mempunyai pilihan dalam perkara tersebut, saya mencadangkan agar anda TIDAK menggunakan mic stand tersebut. Sebaik sahaja tiba giliran anda untuk naik ke pentas, pastikan yang mikrofon dihidupkan. Sekiranya anda mula menyanyi dan anda menyedari bahawa tiada bunyi, ia memalukan…’malu dibuatnya!!’ seperti kata Mirnawan Nawawi dalam iklan kat tv tu..

Keduanya, adalah bagus untuk memperkenalkan diri anda. Terlebih dahulu untuk latihan persembahan, mengucapkan pengenalan diri anda dengan berus rambut di tangan anda. Catatkan pengenalan diri anda kat mana mana dan berlatih, berlatih, berlatih. Anda tidak mahu berakhir dalam keadaan terlupa dan ragu-ragu. Beri pengenalan yang ringkas. Pengenalan diri anda hendaklah termasuk nama anda, tajuk lagu yang akan anda nyanyikan dan alasan memilih lagu itu. Ini memberikan anda satu pendedahan bagi prestasi anda. Sekiranya anda mula sahaja menyanyikan lagu anda tanpa memberitahu sesiapa apakah ia dan mengapa anda memilihnya, ia akan sedikit janggal.
Seperti yang telah dikatakan, pastikan pakaian anda sesuai. Sentiasa fikirkan bahawa semua orang, penonton dan khususnya pengadil akan memberi perhatian penuh kepada cara anda berpakaian. Adalah penting bagi anda untuk memiliki pakaian yang menarik, jika anda dapat pergi salon rambut terlebih dahulu, lebih baik dalam memberikan anda tampak bergaya dalam persembahan anda. Ia dianggap sebagai penjagaan diri sendiri, kita semua tahu bahawa kita berasa bagus tentang betapa kita kelihatan, ia terbukti.Tapi jangan over plak yer
Dan selepas semuanya, akhirnya anda bersedia untuk persembahan anda, kecuali tekanan di atas pentas berdepan dengan pengadil dan penonton. Kegelisahan adalah normal; bahkan penyanyi berpengalaman biasanya sekali-sekala merasakan gemuruh. Kalau saya ,saya buat bodoh dan buat tak Nampak je..juz enjoy the music dan menyanyi

Perkara yang penting untuk diingati adalah anda lakukannya untuk pertandingan dan penonton ingin sekali mendengar anda memberikan persembahan. Oleh itu, bertenang, nikmati pengalaman dan dapatkan keyakinan untuk pergi ke atas pentas kerana anda tahu anda akan melakukan yang terhebat.